share
share this article on digg Linkedin Üzerinde Paylaş Google+ Üzerinde Paylaş Facebook Üzerinde Paylaş
this

Misvak Kullanma ve Gusul Abdesti Adabı

0 yorum

19/11/2009

SOHBET KONULARI

ÜÇÜNCÜ BAB

MİSVAK KULLANMA ÂDÂDI

Misvak kullanmak İslam dinini en şerefli adaplarındandır. Hadis-i şerifte:

“Misvak kullanmak imanın yarısıdır. Abdest almakta yarısıdır.” buyurulmuştur. Başka bir hadiste:

“Ümmetime zor geleceğini bilmeseydim her abdestte misvak kullanmalarını emrederdim” buyurulmuştur.”

Diğer bir hadiste:

“Misvak ağzı temizler, Allah’ı razı eder, gözleri güzelleştirir.” Buyurulmuştur. Misvak hakkındaki diğer hadisler:

“Misvak kullanmak insanın dilinde fasihlik ve belâgati artırır.”

“Misvak ölümden başka her derde devadır.”

“Misvakla kılınan iki rekât namaz, misvaksız kılınan yetmiş rekât namazdan hayırlıdır.”

Misvak kullanmanın yetmiş özelliği olduğu söylenmiştir. Biz bu kitapta bazıları ile yetindik. Kısaca; misvak imanla ölmeye vesile olur, dişleri temizler, sağlamlaştırır, ağız kokusunu giderip onu güzelleştirir, balgama iyi gelir, basuru tedavi eder, diş ve göz ağrılarına iyi gelir.

Misvağın en makbul olanı en acı olanıdır. Misvak bir karış uzunluğunda ve serçe parmağı kalınlığında olmalıdır. Misvak şu şekilde kullanılmalıdır; Misvağın altından serçe, yukarısından başparmakla, ortasından orta ve serçe parmağın arasındaki parmakla tutulur. Misvağı kullanırken bütün parmakları kullanmamak gerekir bu basura sebep olur denilmiştir. Ayrıca misvak kullanıldıktan sonra baş aşağı koyulmalıdır. Çünkü misvakta kanla nem ve ıslaklıktan dolayı dişler hasar görür.

Misvak kullanırken muteber olan tek sayıdır. Hadis-i şerifte;

“Misvak kullanıp temizlenin ve tek sayı (sayı ile ) yapınız! Çünkü Allah tektir ve teki sever.” buyurulmuştur. Ayrıca abdest alırken ve namaza durmadan hemen önce, uykuya yatarken, uykudan kalkarken misvak kullanmak müstehabtır. Kadınların misvağı ise sakızdır yani çiğnemektir, denilmiştir.

DÖRDÜNCÜ BAB

GUSÜL ABDESTİ ÂDÂDI

Gusül, lügatta tamamen yıkanmak manasındadır. İstilâhi manası ise, cünüp olan kimsenin tam manasıyla temizlenebilmesi için tüm vücudunu su ile ıslatmasıdır. Sünnetsiz olanın sünnet yerini, kaş ve gözünü, saç ve bıyık, tırnak ve göbek deliğine kısacası her yerine suyu ulaştırmaya dikkat etmesi farzdır.

Bir kimsenin vücudunda suyun ulaşmadığı kuru yer kalmış olursa burayı eliyle ıslamadıktan sonra cünüplüğü gitmez. İsterse vücudundaki sularla ıslansın ya da başka bir su ile ıslansın ikisi de sonuç olarak aynıdır. Çünkü gusül abdestinde insanın vücudu bir uzuv gibidir. Bu da gösteriyor ki; vücuttaki suya kullanılmış su hükmü verilmez, bu hangi uzvun suyu olursa olsun caizdir.

Gusül alırken bir kişi unutarak su içerse bu mazmaza yerine geçer. Ama sünnet olur niyetiyle yudum yudum içerse o zaman mazmaza yerine geçmez. Gusülde bütün vücudu temizlemek farz olduğu gibi itsince etmekte farzdır. Her ne kadar itsince yerinde hakiki necaset yoksa da hükmi olarak necaset vardır bu yüzden itsince ile temizlemek gerekir.

Gusül abdestinin beş âdâdı vardır.

1-Gusülden hemen önce niyet etmek. “Niyet ettim cünüplükten arınmak için gusül almaya.” şeklinde.

2-Vücudun görünen kısımlarında meni veya mezi gibi şeyler varsa onları temizlemek.

3-Avret yerini elinden geldiği kadar örtmek.

4-Gusülden önce namaz abdesti gibi namaz abdesti almak. Ama abdestin alındığı yerde ayakların altında kullanılmış su birikiyorsa ayakları yıkamayı sonraya bırakıp abdest aldıktan sonra yıkamak gerekir.

5-Önce sağ omuzdan sonra sol omuzdan ve en san olarakta baştan aşağı üçer kere su döküp, her birinde de bütün vücudu dikkatlice ovmak gerekir. İşte bu tertibe uyarak yani farz, sünnet ve âdâba riayet ederek yapılan gusülden sonra abdest almak gerekmez.

 

Yorum Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*